Новости 1 Студентски профил Moodle

МЕФ ЧЛАНЦИ


Како проширити пословање?

Како проширити пословање?


   2163 Views  

Многе велике корпорације, укључујући Microsoft, Apple Computer и Hewlett-Packard, почеле су живот у гаражи или подруму. Како је могуће да су такве компаније прерасле у гиганте какви су данас? Иако не постоје две компаније које се развијају на потпуно исти начин, постоје типичне фазе у корпоративном животном циклусу.

Претпоставимо да као предузетник успешно послујете већ извесно време и да желите да проширите пословање, али немате довољно новца да набавите потребну имовину. Почињете да разматрате изгледе за спољно финансирање. Прво што вам пада на памет су породица, пријатељи и банка. Породица и пријатељи могу уложити нешто новца, зависно од вашег личног односа, али људи који вас не познају довољно добро ће вам највероватније поставити два веома важна питања. Прво ће желети да знају, „шта се дешава са мојим новцем ако ваш посао не успе?“ Искрени одговор је да ће новац бити изгубљен. Следеће ће питати: „шта се дешава са мном ако сте изузетно успешни?“ Одговор је да ће зајмодавац добити свој новац назад са каматом. Сада замислите позицију зајмодавца. Кредитирање предузетника личи на коцкање. Најгори могући исход је укупан губитак, док је најбољи резултат повраћај позајмљеног износа, увећан за нешто камате. То би могло бити у реду ако је могућност губитка веома мала, али већина малих привредних друштава пропада. Наравно, зајмодавци то знају, тако да давање кредита није баш привлачно за њих. Из тог разлога је скоро немогуће за предузетника да добије кредит који није у потпуности покривен колатералом (the collateral). Многи предузетници користе своје домове као колатерал за старт-уп кредите. Међутим, када јемство којим гарантујете повратак кредита није довољно, ваши пословни планови о проширењу ће бити заустављени. Ово је главни недостатак предузетништва. Зато су многи предузетници са великим потенцијалом развоја „изашли у јавност“. Другим речима, позвали су све оне које верују у њих да уложе новац. Наравно, тај процес није ни мало једноставан и јефтин. Потребно је много труда да убедите будуће акционаре да могу добро зарадити ако поделе пословни ризик са вама. О губитницима, којих је већи број, се ретко говори. Али су зато они који су успели, као Bill Gates постали синоними пословног успеха и богатства.

Проф. др Томислав Брзаковић

Повезане странице