Прелазак из средње школе на факултет уме често да представи значајну промену у животу младих људи. Ово је период у којем се сусрећу са новим изазовима, већом одговорношћу и другачијим темпом рада. Иако многи бруцоши са нестрпљењем ишчекују овај нови почетак, немали број њих осећа притисак и стрес који могу утицати на њихово психолошко стање, али и академски успех.
Који су најчешћи знаци стреса код будућих бруцоша?
Препознавање стреса код будућих студената битно је за правовремену подршку. Иако се симптоми разликују од особе до особе, неки од најчешћих знакова укључују:
- Промене у понашању– повлачење из друштвених активности, изражена раздражљивост или појачана нервоза.
- Проблеми са спавањем– несаница или прекомерна потреба за сном могу бити индикатори стреса.
- Тешкоће у концентрацији– смањена способност задржавања пажње и организовања обавеза.
- Физички симптоми– главобоље, стомачни проблеми или појачана напетост у мишићима.
- Ниска мотивација– осећај преплављености обавезама и губитак интересовања за учење.
Како пружити адекватну подршку?
- Разговор и разумевање
Најважнији корак у пружању подршке јесте отворен разговор. Будући бруцоши често осећају страх од непознатог, па је охрабривање да поделе своје бриге изузетно важно. Родитељи, наставници и пријатељи могу помоћи једноставним питањима попут: „Какво је твоје мишљење о факултету и ономе што те очекује?“ или „Шта те највише брине?“. - Усмеравање ка практичним решењима
Пружање конкретних смерница како да се организују, одреде приоритете и користе ресурсе који су им доступни може значајно смањити стрес. На пример, саветовање о техникама управљања временом или препорука платформе за онлајн учење могу бити од велике помоћи. - Подстицање самопоуздања
Често је стрес последица сумње у сопствене способности. Подстицање будућих студената да се фокусирају на своје јаке стране, подсећање на успехе из прошлости и охрабривање да постепено граде своје самопоуздање могу им помоћи да лакше превазиђу почетне изазове. - Информисање о подршци на факултету
Многи факултети пружају додатну подршку студентима, било кроз саветовалишта, менторске програме или радионице. Примера ради, приватни факултет МЕФ нуди систем менторства и подршке студентима како би се лакше адаптирали на академски живот и што ефикасније савладали изазове студирања. - Балансирање обавеза и одмора
Потенцирање важности баланса између учења и времена за одмор, физичке активности или друштвених интеракција помаже у одржавању менталног здравља. Ово није само препорука, већ неопходност у очувању ефикасности и продуктивности.
Стрес код будућих бруцоша је природна појава, али уз правовремену подршку може бити успешно превазиђен. Препознавање знакова стреса и адекватан приступ кроз разумевање, усмеравање и пружање информација о расположивим ресурсима значајно олакшавају овај важан период. Факултети који активно раде на добробити својих студената, попут МЕФ-а, доприносе стварању окружења у којем млади могу напредовати, како академски, тако и лично.