- Енглески језик 1
-
Статус предмета: Обавезни
Предавања: Маријана Ј. Вукчевић
Број ЕСПБ: 6
Циљ предмета: Крајњи циљ је овладавање писменим и усменим енглеским језиком са посебним акцентом на пословној терминологији. Енглески језик је језик без кога је незамислива каријера менаџера.
Исход предмета: Различити текстови, дискусије и пословни случајеви омогућавају студентима да науче пословни енглески језик и да буду припремљени за различите ситуације у којима ће имати прилику да користе енглески језик, како приватно тако и пословно.
Литература:
- 1. Cotton, D., Falvey, D., Kent, S. (2012). Market leader-pre intermediate. Harlow: Pearson.
- 2. Longman Dictionary of Contemporary English. The Complete Guide to Written and Spoken English, Longman Corpus Network, Harlow, 2012.
- Основе информационих технологија
-
Статус предмета: Обавезни
Предавања: Махир Зајмовић
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Циљ овог предметима је да студентима омогући упознавање са принципима рада информационих технологија и стичу потребне вештине за рад са рачунаром, које ће помоћи за даље праћење наставе, како у области информационих технологија, тако и код других предмета и код пословних примена информационих технологија у даљем раду.
Исход предмета: Студенти ће савладати: 1) принципе рада рачунарског система и бити у стању да самостално користе средства информационих технологија; 2) принципе рада савремених оперативних система, основне компоненте и врсте рачунарских мрежа, као и основну инфраструктуру Интернета, његове сервисе и могућности примене; 3) појмове ауторизације, безбедности података, ауторских права, заштите података, виртуелних заједница и потенцијалне ризике рада у глобалној рачунарској мрежи.
Литература:
- Симић, Д. (2011). Основе информационо комуникационих технологија, друго издање. ФОН, Београд.
- Станујкић, Д. (2012). Информационе технологије. ФМЗ.
- Станојевић, Љ. (2018). Пословне рачунарске апликације у пракси. Факултет за примењени менаџмент, економију и финансије.
- Математика 1
-
Статус предмета: Обавезни
Предавања: Драгана Радосављевић
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Оспособљавање студената за апстрактно мишљење и стицање фундаменталних знања из области линеарне алгебре и математичке анализе.
Исход предмета: Исходи омогућују да студент овлада основним математичким идејама, концептима и резултатима и да буде оспособљен да их самостално практично примени у стручним предметима.
Литература:
- Цветковић, Д., Лацковић, И., Меркле, М., Радосављевић, З., Симић, С., Васић, П. (2004). Математика I - Алгебра, VIII издање. Академска мисао, Београд.
- Меркле, М. (2015). Математичка анализа – теорија и хиљаду задатака, треће измењено и допуњено издање. Академска мисао, Београд.
- Васић, П., Иричанин, Б., Јовановић, М., Малешевић, М., Маџаревић, Т., Михаиловић, Б., Радосављевић, З., Симић, С., Цветковић, Д. (2004). Збирка задатака из алгебре (први део); V издање. Академска мисао, Београд.
- Меркле, М. (2002). Математичка анализа–теорија. Академска мисао, Београд, 2002.
- Меркле, М. (2003). Математичка анализа –преглед теорије и задаци. Академска мисао, Београд.
- Основи програмирања
-
Статус предмета: Обавезни
Предавања: Музафер Х. Сарачевић
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Упознавање студената са основама модерног програмирања и елементима рачунарских система. Оспособљавање за самосталан развој и тестирање програма у програмском језику Python уз коришћење контролних структура и сложених типова података. Развој сложенијих програма у корацима прецизирања. Постављање основа за учења других програмских језика.
Исход предмета: Студенти ће бити у стању да анализирају поставку проблема и функционалне захтеве, конструишу једноставније алгоритме, трансформишу их у програмски код на програмском језику Python, као и да разумеју синтаксне дефиниције. Студенти ће бити оспособљени да самостално раде у развојном окружењу и да развијају, исправљају и тестирају структуриране, модуларне програме за инжењерске примене.
Литература:
- Станујкић, Д., Иванов, Б., & Карабашевић, Д. (2020). Основе програмског језика Python. Факултет за примењени менаџмент, економију и финансије.
- Ковачевић, М. (2017). Основе програмирања у Python -у. Академска мисао.
- Myers, M. (2017). A Smarter Way to Learn Python. CreateSpace Independent Publishing Platform.
- Архитектура и организација рачунара
-
Статус предмета: Обавезни
Предавања: Махир Зајмовић
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Упознавање студената са структуром рачунара, елементима архитектуре и организације процесора, структуром магистрале, улазно/излазног система и меморијског система.
Исход предмета: Студенти ће бити оспособљени да разумеју структуру рачунара, елементе архитектуре и организације рачунара, структуру магистрале, улазно/излазног система, и меморијског система.
Литература:
- Stallings, W. (2013). Организација и архитектура рачунара - пројекат у функцији перформанси. ЦЕТ.
- Tanenbaum, A. (2007). Архитектура и организација рачунара. Микро књига.
- Енглески језик 2
-
Статус предмета: Обавезни
Предавања: Маријана Ј. Вукчевић
Број ЕСПБ: 6
Циљ предмета: Упознавање са новом пословном терминологијом кроз нове пословне ситуације и случајеве.
Исход предмета: Студенти имају могућност да усаврше своје знање пословног енглеског језика кроз различите пословне ситуације, да се упознају са новом пословном терминологијом и да науче и утврде граматичке јединице.
Литература:
- 1. Cotton, D., Falvey, D., & Kent, S. (2011). Market Leader: intermediate business English course book. Pearson Education Limited.
- 2. Longman Dictionary of Contemporary English. The Complete Guide to Written and Spoken English, Longman Corpus Network, Harlow, 2012.
- Математика 2
-
Статус предмета: Обавезни
Предавања: Ивона И. Брајевић
Предавања: Драгана Б. Радосављевић
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Оспособљавање студената за рад са симболичким изразима, скуповима, релацијама, функцијама, низовима, матрицама, графовима, као и за коришћење логички исправних форми закључивања и основних техника доказивања. Такође се овладава знањима из комбинаторике и теорије алгоритама.
Исход предмета: Омогућити да студенти овладају свим неопходним математичким основама рачунарства и да буду оспособљени да их самостално практично примене у стручним предметима.
Садржај предмета:
Теоријска настава:
Математичка логика: искази и везници, условни искази, логичке еквиваленције, таутологије и контрадикције, предикатски рачун; Скупови: задавање скупова, једнакост и инклузија, скуповне операције, Декартов производ, кардиналност скупа; Релације и функције: Представљање релација, основна својства релација, релације еквиваленције и релације поретка, дефиниција функције, композиција функција, ињективне, сурјективне, бијективне функције, инверзна функција; Аргументације и докази: логичка аргументација, исправна и неисправна аргументација, правила закључивања, основни концепти доказа и структура, математичка индукција; Булова алгебра: дефиниција, аксиоме и основне теореме, бинарна Булова алгебра, Булове функције, коњуктивне и дисјунктивне форме, дијаграми дигиталних кола; Низови и матрице: дефиниције и примери, рекурентне релације, операције са матрицама; Алгоритми: појам и представљање алгоритама, алгоритми претраживања и сортирања, матрични алгоритми, сложеност алгоритама, рекурзије; Комбинаторика и графови: варијације, комбинације, пермутације, принцип укључења-искључења, графови, усмерени графови, стабла, Ојлерови путеви и циклуси, матрице инциденције и матрице суседства.
Практична настава:
Аудиторне вежбе прате садржај предавања, на вежбама се разрађује практичан део предмета, кроз израду задатака из сваке области.
Литература:
- Anderson, J. A. (2005). Дискретна математика са комбинаториком. ЦЕТ.
- Стевановић, Д., Ћирић, М., Симић, С., Балтић, В. (2008). Дискретна математика: основе комбинаторике и теорије графова. Друштво математичара Србије.
- Rosen, K. H. (2019). Discrete Mathematics and its Applications, 8th Edition. McGraw-Hill.
- Epp, S. S. (2019). Discrete Mathematics with Applications, 5th Edition. Cengage Learning.
- Програмирање 1
-
Статус предмета: Обавезни
Предавања: Музафер Х. Сарачевић
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Упознавање са синтаксом и семантиком програмског језика C. Примена напредних концепата процедуралног програмирања у језику C. Оспособљавање студената за конструкцију алгоритама, коришћење статичких и динамичких структура података, имплементацију и тестирање програма у језику C.
Исход предмета: Студенти ће бити у стању да: израчунају вредност реалног броја на основу приказа по IEEE стандарду и да рачунају са оваквим бројевима, напишу сложеније програме на језику C који користе операторе, контролне структуре и библиотечке функције, употребе претропроцесорске директиве, као и да развијају, тестирају и надограђују модуларне програме који користе уланчане листе, стабла и датотеке.
Литература:
- Краус, Л. (2020). Програмски језик C са решеним задацима, десето проширено издање. Академска мисао.
- Краус, Л. (2020). Решени задаци из програмског језика C, пето издање. Академска мисао
- Рачунарске мреже и комуникације
-
Статус предмета: Обавезни
Предавања: Сања М. Моићевић Максимовић
Број ЕСПБ: 6
Циљ предмета: Стицање теоријских и практичних знања из комуникационих технологија и рачунарских мрежа. Упознавање и проучавање стандарда и протокола у савременим мрежама Интернет/Интранет типа. Схватање улоге слојева у OSI и TCP/IP моделима комуницирања. Овладавање техникама адресирања и рутирања података. Проучавање најважнијих Интернет сервиса. Самосталан практичан рад на пројектовању и одржавању рачунарских мрежа. Разумевање безбедносних изазова у савременим мрежама и примена свеобухватне слојевите заштите.
Исход предмета: Студент стиче теоријска и практична знања за самостално умрежавање, избор хардвера, инсталацију софтвера, подешавање параметара и управљање мрежом. Практична знања се односе на инсталацију и подешавање Windows и Linux оперативног система.
Литература:
- Максимовић Моићевић, С., Маричић, С., & Брзаковић М. (2019) Рачунарске мреже и комуникације, уџбеник са лабораторијским вежбама. Факултет за примењени менаџмент, економију и финансије.
- Tanenbaum, A. S., & Wetherall, D. J. (2013). Рачунарске мреже, превод петог издања. Микрокњига, Београд.
- Базе података
-
Статус предмета: Обавезни
Наставник: Иван А. Тот
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Циљ предмета je упознавање студената са базама података и основним техникама пројектовања база података и апликација у информационим системима, и постављање упита употребом упитног језика SQL. Решавање конкретних проблема употребом система за управљање базама података.
Исход предмета: Студенти су оспособљени да самостално пројектују једноставне базе података и апликације и постављају сложене упите над више табела.
Литература:
- Лазаревић, Б., Марјановић, З., Аничић Н., Бабарогић, С. (2010). Базе података. ФОН, Београд.
- Тот, И., Лаловић, К., Брзаковић, М. (2018). Збирка задатака из SQL-a. Факултет за примењени менаџмент, економију и финансије.
- Могин, П., Луковић, И., Говедарица, М. (2004). Принципи пројектовања база података, II издање. Универзитет у Новом Саду, Факултет техничких наука.
- Објектно оријентисано програмирање 1
-
Статус предмета: Обавезни
Наставник: Ивона И. Брајевић
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Разумевање и овладавање основним принципима објектно-оријентисаног програмирања, као што су апстракција, енкапсулација, наслеђивање и полиморфизам. Разумевање концепата изузетака и шаблона. Стицање вештина објектно-оријентисаног програмирања на језику C++.
Исход предмета: Студенти ће бити оспособљени да интерпретирају и примењују парадигму објектно-оријентисаног програмирања, демонстрирају принципе објектно-оријентисаног програмирања на језику C++, решавају практичне проблеме на језику C++ користе стандардну библиотеку шаблона.
Литература:
- Краус, Л. (2019). Програмски језик C++ са решеним задацима, једанаесто издање. Академска мисао, Београд.
- Краус, Л. (2020). Решени задаци из програмског језика C++, шесто издање. Академска мисао, Београд.
- Основи статистике
-
Статус предмета: Обавезни
Наставник: Драгана Б. Радосављевић
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Основни циљ предмета је упознавање студента са логиком и концептом статистичког (индуктивно‐пробабилистичког) начина размишљања. Сходно томе, студенту се омогућава стицање сазнања неопходних за: разумевање претпоставки и ограничења у примени основних статистичких метода, правилно израчунавање и интерпретирање основних статистичких показатеља, коришћење и тумачење резултата одговарајућих статистичких софтверских пакета.
Исход предмета: Након завршених студија наставног предмета, студент ће бити оспособљен да самостално одабере адекватан статистички метод и спроведе једноставнију статистичку анализу једне или више варијабилних појава у одређеној области.
Литература:
- Mann, P. S. (2009). Увод у статистику. Економски факултет, Београд.
- Ловрић, М. (2011). Основи статистике, Економски факултет, Крагујевац.
- Coakes, S. (2013). SPSS: Анализа без муке. Компјутер библиотека.
- Практикум примењеног програмирања
-
Статус предмета: Обавезни
Наставник: Ивона И. Брајевић
Број ЕСПБ: 6
Циљ предмета: Основна намена Практикума је упознавање студената са комплетним процесом развоја програма и оспособљавање за самосталaн рад у конкретном развојном окружењу. Овако конципиран, предмет има за циљ да студентима пружи шира теоријска и практична знања из области програмирања која се надовезују на материју која се изучава на предмету Основе програмирања.
Исход предмета: Знање основних концепата рада са развојним окружењима (извршавање програма корак по корак, праћење тренутног садржаја променљивих, преусмеравање улаза и излаза), из чега следи оспособљеност за самостално решавање програмских проблема мале или средње сложености на рачунару. Студент је оспособљен за практичну примену знања стечених из предмета Основе програмирања.
Литература:
- Станујкић, Д., Иванов, Б., & Карабашевић, Д. (2020). Основе програмског језика Python. Факултет за примењени менаџмент, економију и финансије.
- Селмановић, Е., Делалић, С. (2019). Увод у програмирање: елементи теорије са збирком ријешених задатака. Природно-математички факултет, Сарајево.
- Ковачевић, М. (2017). Основе програмирања у Пајтону. Академска мисао.
- Myers, M. (2017). A Smarter Way to Learn Python. CreateSpace Independent Publishing Platform.
- Информациони системи
-
Статус предмета: Обавезни
Наставник: Миодраг Брзаковић
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Упознати студенте са местом и улогом информационог система у пословном систему и управљању пословним системом. Овладати појмовним садржајима везаним за развој информационих система, системе за управљање базом података, поједине врсте менаџмент информационих система и продубити сазнања и вештине у коришћењу апликативног софтвера и интернет сервиса.
Исход предмета: Оспособљеност за коришћење информационих система у пословању и менаџменту, познатих апликација из области оперативног и стратегијског менаџмента, креирање једноставнијих апликација. Оспосовљеност за коришћење расположивих интернет сервиса.
Литература:
- Kelly Rainer R., Turban, Е. (2009). Uvod u informacione sisteme, drugo izdanje. Data Status.
- Балабан, Н., Ристић Ж., Ђурковић, Ј., Трнинић, Ј., & Тумбас, П. (2012). Информационе технологије и информациони системи. Економски факултет Суботица.
- Поповић, Б., & Кук, К. (2017). Информациони системи. Криминалистичко полицијска академија.
- Станојевић, Љ. (2018). Пословне рачунарске апликације у пракси. Факултет за примењени менаџмент, економију и финансије, Београд.
- Организација предузећа
-
Статус предмета: Обавезни
Наставник: Проф. др Гордана Томић
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Студијски предмет Организација предузећа пружа студентима увид у кључне концепте, принципе и праксе који се односе на организациону структуру, процесе и функције унутар предузећа. Овај предмет има за циљ да студентима омогући разумевање како се предузећа организују, како функционишу и како се прилагођавају константним променама на тржишту како би остварила своје циљеве.
Исход предмета: Од студената се очекује да увиде значај организационе културе и њеног утицаја на успех предузећа, да разумеју да је организација базична менаџерска дисциплина и да науче које су теорије организације и зашто су оне важне. Такође, од студента ће се очекивати да умеју да анализирају кључне пословне процесе унутар предузећа (ради постизања циљева организације), да савладају принципе управљања квалитетом и методологијом континуираног унапређења процеса у предузећима.
Додатно, од студената се очекује да кроз практичне задатке и вежбе (након сваког предавања) увиде практичну примену стечених теоријских сазнања. Битно је оспособити студенте за ефикасно управљање организацијама и допринети њиховом разумевању сложених процеса који се одвијају унутар предузећа.
Литература:
Основна:
- Петковић, М., Јанићијевић, Н., Богићевић Микић, Б., Алексић Мирић, А. (2016). Организација предузећа. Универзитет у Београду, Економски факултет.
Шира:
- Исак Адижес, (2009), Управљање животним циклусима предузећа
- Dave Ulrich, Arthur Yeung, (2019), Reinventing the Organization: How Companies Can Deliver Radically Greater Value in Fast-Changing Markets
- By Jay R. Galbraith (2014), Designing Organizations: Strategy, Structure, and Process at the Business Unit and Enterprise Levels
- Оперативни системи
-
Статус предмета: Обавезни
Наставник: Махир Зајмовић
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Предмет представља уводни курс у оперативне системе и системски софтвер. Циљ наставе је стицање основних сазнања и принципа рада оперативних система, те њихово упознавање са основним процесима.
Исход предмета: Студенти ће бити упознати са наменом и функцијама оперативних система као и оспособљени за администрацију модерних оперативних система и оптимизацију перформанси истих.
Литература:
- Марић, М. (2017). Оперативни системи. Математички факултет, Београд.
- Stallings, W. (2007). Оперативни системи: принципи унутрашње организације и дизајна. ЦЕТ.