- Основи менаџмента
-
Статус предмета: Обавезни предмет
Наставник: Доц. др Павле Брзаковић
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Да студентима обезбеди стицање теоријских и практичних знања из домена основних појмова, елемената и садржаја менаџмента, искустава из области организације и управљања предузећем, разумевање различитих аспеката и улога менаџерских функција, препознавање прилика и могућности које се пружају студентима током студирања, у креирању професионалне каријере.
Исход предмета: Усвојена теоријска и практична знања неопходна за овладавање функцијама и садржајима општег менаџмента, као увод за истраживање и студирање других наставних предмета студијског програма. Овладавање знањима и способностима препознавања прилика и проблема у менаџмент пракси и примена тих знања у решавању уобичајених менаџерских проблема, а на основу студија случајева из различитих привредних и ванпривредних делатности.
Литература:
- Robbins, S., Coulter, M., Менаџмент, Дата статус, Београд, 2005.
- Стефановић, В., Цвијановић, Д., Војновић, Б., Лавиринти менаџмента, Институт за економику пољопривреде, Београд, 2012.
- Ерић, Д., Увод у менаџмент, Економски факултет, Београд, Чигоја штампа, 2003.
- Зечевић, М., Модерни менаџмент, Европски универзитет, Београд, 2014.
- Макроекономија
-
Статус предмета: Обавезни предмет
Наставник: Проф. др Татјана Драгичевић Радичевић
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Основни циљ је упознавање студената са развојем економске мисли, улогом и значајем државе у функцији успостављања макроекономске политике, као и њеним деловањем кроз монетарну и фискалну политику. Упознавањем са основним макроекономским агрегатима, анализом појединачног и међусобног деловања детерминанти као што су потрошња, штедња, инвестиције, инфлација, незапосленост, агрегатна понуда и тражња. Сагледавање савремених модела економије уз анализу макроекономије отворених привреда са аспектом на међуанродне токове добара и услуга и тенденције на девизном тржиште.
Исход предмета: Стицање основних економско-теоретских знања, потебних за разумевање других економских дисциплина. Способност сагледавања основних макроекономских агрегата и њихова комплексна и интегративна анализа.
Литература:
- Манкју, Г., Тејлор, М., Eкономијa, Економски факултет, Београд 2016.
- Мишкин, Ф., Ерић Д., Живковић Б., „Монетарна економија, банкарство и финансијска тржишта“, Дата статус Београд 2006.
- Јосифидис, К., Макроекономија принципи теорије политике, Футура публикације, Београд 2010.
- Микроекономија
-
Статус предмета: Обавезни предмет
Наставник: Проф. др Слободан Станојевић
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Циљ изучавања предмета је да студентима пружи сазнања о принципима модерне економије, посебно микроекономије, да разумеју и квалификовано третирају економске проблеме. Стечена знања омогућују дубљи приступ економским проблемима који се третирају у другим економским дисциплинама.
Исход предмета: Студенти стичу Фундаментална и практична знања и вештине: Разумевање и примена основних економских принципа, као што су принципи опортунитетног трошка (да је трошак нечега оно чега се одричете да би то добили) или принцип компаративне предности, (да и појединци и друштво треба да се баве оним у чему су најбољи) и др.; Да размишљају као економиста (као научник или економски саветник); Да разумеју зашто неки појединци и државе живе боље, а неки лошије, схвате значај продуктивности; Да разумеју свет у коме живе кроз деловање тржишног закона понуде и потражње и знају предности и мане домаће и међународне трговине; Способност доношења значајних економских одлука (колико потрошити, колико штедети, колико инвестирати); Способност вођења малог или великог привредног или финансијског субјект; Способност управљања трошковима (фиксним и варијабилним); Одређивања оптималних цена и максимизације добити; Оспособљеност будућих менаџера да анализирају релевантне економске проблеме, да о њима критички и креативно размишљају и да их решавају.
Литература:
- Манкју, Г., Тејлор, М., Eкономијa, Економски факултет, Београд 2016.
- Pindyck, R. S., Rubinfeld, L.D.: Микроекономија, превод, Мате, Загреб, 2005
- Варијан, X., Mикроекономија-модеран приступ, Економски факултет, Београд, 2014.
- Енглески језик 1
-
Статус предмета: Обавезни предмет
Наставник: Маријана Вукчевић МА
Број ЕСПБ: 6
Циљ предмета: Крајњи циљ је овладавање писменим и усменим енглеским језиком са посебним акцентом на пословној терминологији. Енглески језик је језик без кога је незамислива каријера менаџера.
Исход предмета: Различити текстови, дискусије и пословни случајеви омогућавају студентима да науче пословни енглески језик и да буду припремљени за различите ситуације у којима ће имати прилику да користе енглески језик, како приватно тако и пословно.
Литература:
- David Cotton, David Falvey, Simon Kent, Market leader-pre intermediate, Harlow: Pearson, 2012.
- Longman Dictionary of Contemporary English. The Complete Guide to Written and Spoken English, Longman Corpus Network, Harlow, 2012.
- Douglas Biber, Stig Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad, Edward Finegan: Longman Grammar of Spoken and Written English, Pearson Education Limited, Harlow, 2000.
- Економика предузећа
-
Статус предмета: Обавезни предмет
Наставник: Проф. др Слободан Станојевић
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Упознавање студената са теоријским, методолошким и практичним аспектима кључних феномена предузећа, кључним елементима система економије предузећа, базичним циљевима и принципима функционисања предузећа, местом и улогом предузећа на тржишту, утицајем тржишта и конкуренције на функционисање предузећа, као и са мерењем и управљањем остварењима предузећа. Обезбеђује аналитички инструментаријум неопходан за савладавање градива из других микроекономских дисциплина.
Исход предмета: Очекује се да ће студенти на предмету Економика предузећа усвојити базичну категоријалну апаратуру економије предузећа која ће им служити за савладавање комплекснијих економских питања у процесу функционисања предузећа, као и за савладавање материје из других микроекономских дисциплина. Осим тога, очекује се да ће студенти, кроз практичне семинарске радове (који подразумевају одлазак у предузеће и суочавање са економском реалношћу конкретног предузећа), моћи да стекну увид у реална економска збивања и пронађу практичну примену стечених теоријских знања..
Литература:
- Пауновић Б., Економика предузећа: предузеће, окружење и улагања, Економски факултет Београд, 2017.
- Покрајчић, Д., Економика предузећа: Принципи и циљеви, Економски факултет, 2017.
- Гроздановић, Д., Секулић, В. Економика предузећа, Универзитет у Крагујевцу, Економски факултет, 2006.
- E. Case, Karl, C. Fair, Ray, E. Oster, Sharon, Principles of Microeconomics, Pearson, 2017.
- Комуникационе вештине за менаџере
-
Статус предмета: Обавезни предмет
Наставник: Проф. др Светлана Вукотић
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Циљ предмета је упознавање студената са теоријским и практичним знањима пословне комуникације. Главни пројектовани циљ је разумевање комуникације, вештине комуницирања, сметњи у комуникацији, превазилажење конфликата, модели и врсте пословне комуникације, улога менаџера у комуникацијским активностима.
Исход предмета: Усвајањем сазнања која се односе на анализу комуникационих вештина за менаџере студент ће бити оспособљен за уочавање и овладавање кључним активностима и специфичним карактеристикама комуницирања у пословном свету. Исто тако, студент ће бити у стању да критички развија компетенције за његову практичну примену
Литература:
- Марковић, М., Пословна комуникација са пословним бонтоном, Clio, Београд, 2008.
- Шијаковић, И., Пословна комуникација, (скрипта, преуредила и допунила С. Вукотић), Београд, 2012 и 2018.
- Смит, Ф., П., Маркетиншка комуникација, Clio, Београд, 2002.
- Милосављевић, М., Односи с јавношћу, Беседа, Бања Лука, 2008.
- Рачуноводство
-
Статус предмета: Обавезни предмет
Наставник: Проф. др Предраг Јовићевић
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Увођење студената у систем двојног књиговодства, разумевање организационе структуре предузећа и места рачуноводства у њој и како се она спроводи у предузећима различитих делатности; организација рачуноводства и ситема документације; схватање контирања, књижења и састављање финансијских извештаја биланса стања и биланса успеха.
Исход предмета: Стицање теоријских и практичних знања о рачуноводству, организационој структури предузећа и месту рачуновоства у њој, односима рачуноводства и менаџмента и односима основних пословних функција и рачуноводства, принципима и поступцима примене рачуноводствене праксе у предузећу са посебним акцентом на основну рачуноводствену функцију књиговодство ради састављања финансијских извештаја предузећа и доношења пословних одлука.
Литература:
- Мијатовић, О., Рачуноводство за менаџере, ФММСП, Београд, 2008.
- Шкарић-Јовановић К., Радовановић Р.: Финансијско рачуноводство, Економски факултет, Београд, 2012
- Петровић, З., Вићентијевић, К., Станишић, Н., Рачуноводство, Универзитет Сингидунум, Београд, 2018.
- Петровић, З., Вићентијевић, К., Станишић, Н., Рачуноводство са збирком задатака, Универзитет Сингидунум, Београд, 2015.
- Anthony N. Robert, Hawkins F. David, Merchant A. Keuneth, Accounting Text & Cases, New York, 2007.
- Meigs F. Robert, Meigs B. Walter, Рачуноводство – темељ пословног одлучивања, МАТЕ, Загреб, 1999.
- Енглески језик 2
-
Статус предмета: Обавезни предмет
Наставник: Маријана Вукчевић МА
Број ЕСПБ: 6
Циљ предмета: Упознавање са новом пословном терминологијом кроз нове пословне ситуације и случајеве.
Исход предмета: Студенти имају могућност да усаврше своје знање пословног енглеског језика кроз различите пословне ситуације, да се упознају са новом пословном терминологијом и да науче и утврде граматичке јединице.
Литература:
- David Cotton, David Falvey and Simon Kent, Market Leader, Intermediate, Business English Course Book, 3rd Edition, Longman, 2011.
- Graham Tullis, New Insights Into Business, Longman,
- Douglas Biber, Stig Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad, Edward Finegan: Longman Grammar of Spoken and Written English, Pearson Education Limited, Harlow,
- Longman Dictionary of Contemporary English. The Complete Guide to Written and Spoken English, Longman Corpus Network, Harlow, 2012.
- Италијански језик 1
-
Статус предмета: Обавезни предмет
Наставник: Др. Ивана Лешевић
Број ЕСПБ: 6
Циљ предмета: Италијански језик I је почетни курс италијанског језика на коме струденти савладавају ниво А1 Заједничког европског референтног оквира за језике. Студенти се оспособљавају за свакодневне комуникативне ситуације, при чему се истовремено развијају различите језичке вештине: разумевање писаног текста, разумевање слушаног текста,писана продукција, усмена продукција и овладавање језичким структурама.
Исход предмета: Студенти стичу језичке вештине везане за свакодневене комуникативне ситуације, у којима су у стању су да несметано користе језик и разумеју изворне говорнике, у оквиру тема предвиђених новоом. Поред тога, акценат се ставља и на пословни италијански језик.
Литература:
- Nuovo progetto italiano 1a. T. Marin, S. Magneli. Edilingua. Roma, 2013.
- Affare fatto1, L.I.McLoughlin, A. Ruggiero, G.Achiavo. Edilingua. Roma, 2016. (лекције 1-5)
- Граматика италијанског језика. Саша Модерц. Luna crescens doo. Београд, 2006.
- Италијанско-српски речник. Иван Клајн. Нолит. Београд, 2011.
- Пословно право
-
Статус предмета: Обавезни предмет
Наставник: Доц. др Маја Ковачевић
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Упознавање студената са институтима пословног права (а првенствено са правним формама привредних друштава и правилима која се односе на хартије од вредности) и институтима имовинског права у најширем смислу (право својине, службености и залоге; уговор, накнада штете и други извори облигација).
Исход предмета: Оспособљеност студената за примену прописа из домена пословног права.
Литература:
- Царић С., Витез М., Дукић Мијатовић., М., Веселиновић Ј., Привредно право, Универзитет Фaкултeт зa eкoнoмиjу и инжeњeрски мeнaџмeнт, Нови Сад, 2016.
- Пoслoвнo прaвo : зa eкoнoмистe и мeнaџeрe : сa eлeмeнтимa увoдa у прaвo, ствaрнoг и oблигaциoнoг прaвa, Златко Стефановић, Бeoгрaд : Српски Гутeмбeрг, 2009.
- Закон о привредним друштвима
- Закон о облигационим односима
- Понашање потрошача
-
Статус предмета: Обавезни предмет
Наставник: Доц. др Гордана Томић
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Основни циљ предмета је теоријска и практична оспособљеност студената да схвате суштину концепције о понашању потрошача, као резултат интегрисаног деловања различитих интерних и екстерних фактора и тржишног окружења.
Исход предмета: Студенти ће бити оспособљени да идентифику потребе потрошача, и да у складу са истраженим потребама и жељама купца, креирају и испоруче очекивани производ и услугу.
Литература:
- Живковић, Р., Понашање потрошача, Универзитет Сингидунум Београд, 2017.
- Lamb, C. and others.: Маркетинг, Дата Статус, Београд, 2017.
- Maричић, Б., Понашање потрошача, Економски факултет, Београд, 2011
- Маркетинг
-
Статус предмета: Обавезни предмет
Наставник: Проф. др Саша Виријевић Јовановић
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Увођење студената у основна питања интерактивне природе и концепта маркетинга као повезујуће функције организације са тржиштем. Стицање знања и вештина из области маркетинга и указивање на његов значај у предузетничком и управљачком (менаџмент) процесу, уз савладавање релевантних маркетиншких метода и техника
Исход предмета: Путем предавања, студија случајева и вежби, студенти се упознају са теоријским и практичним аспектима маркетинга. По реализацији предметних садржаја студенти су оспособљени за укључивање у савремене токове пословања и добијају потребну основу за даљу пословну надградњу или наставак студија.
Литература:
- Chares W.Lamb and others.: Маркетинг, Дата Статус, Београд, 2017.
- Jobber D., Fahy J.: Основи маркетинга, Дата статус, Београд, 2006.
- Kotler Ph., Keller K.L.: Маркетинг менаџмент, Дата Статус, Београд, 2017.
- Италијански језик 2
-
Статус предмета: Обавезни предмет
Наставник: Др. Ивана Лешевић
Број ЕСПБ: 6
Циљ предмета: Италијански језик II има за циљ овладавање италијанским језиком на нивоу А2 Заједничког европског референтног оквира за језике. Студенти се оспособљавају за комуникативне ситуације које се тичу непосредног личног и професионалног окружења студената, при чему се истовремено развијају различите језичке вештине: разумевање писаног текста, разумевање слушаног текста,писана продукција, усмена продукција и овладавање језичким структурама.
Исход предмета: Студенти развијају језичке вештине, уче се активном коришћењу језика (рецептивном и продуктивном) у оквиру тема предвиђених новоом, као и оспособљавање за активно учешће у комуникацији у пословном окружењу.
Литература:
- Marin, S. Magneli. Nuovo progetto italiano 1б. Edilingua. Roma, 2013.
- I.McLoughlin, A. Ruggiero, G.Achiavo. Affare fatto1, Edilingua. Roma, 2016. (лекције 6-10)
- Саша Модерц. Граматика италијанског језика. Luna crescens doo. Београд, 2006.
- Иван Клајн. Италијанско-српски речник. Нолит. Београд, 2011.
- Пословне финансије
-
Статус предмета: Обавезни предмет
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Циљ предмета је да студентима обезбеди довољан степен теоријских и практичних знања потребних за ефикасно и ефективно обављање задатака у области пословних финансија у пракси. У настави се преферирају практично применљива знања, потребна и неопходна да би се на стручној и научној основи, на најповољнији начин планирали, реализовали и контриолисали сложени финансијски послови. Циљ је стицање основних и нових знања из области пословних финансија, финансијског планирања, организовања, лидерства и контроле, финансијских тржишта и инструмената.
Исход предмета: По реализацији предметних садржаја студенти су оспособљени за разумевање и примену у пракси процеса пословних финансија и финансијских тржишта: постављања циљева и приоритета, организације рада, примене метода и техника планирања и примене теорије модерног финансијског менаџменат.
Литература:
- James Van Horne, John Wachowicz, Основи финансијског менаџмента, Дата статус, Београд, 2007.
- Иванишевић, М., Пословне финансије, Економски факултет, Београд, 2012.
- Brealey, Myers, Marcus, Основе корпоративних финансија, Мате, Загреб, 2007
- Организација предузећа
-
Статус предмета: Обавезни предмет
Наставник: Доц. др Драган Дољаница
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Упознавање студената са теоријским, методолошким и практичним аспектима кључних феномена организације предузећа, кључним елементима дизајна организације, понашањем људи у организацији и организационим променама, управљањем људима у организацији кроз функцију менаџмента, развоја, и награђивања запослених. Предмет обезбеђује аналитичку методологију неопходану за савладавање градива из других микроекономских дисциплина.
Исход предмета: Изучавањем предмета студенти ће усвојити основна знања у домену организације предузећа која ће им служити за савладавање комплекснијих економских питања у процесу функционисања предузећа, као и за савладавање материје из других микроекономских дисциплина. Очекује се да ће студенти, кроз практичне семинарске радове (који подразумевају анализу различитих врста предузећа и суочавање са организационом реалношћу конкретних примера), моћи да стекну увид у реални организациони систем, и да остваре практичну примену стечених теоријских знања.
Литература:
- Петковић, М., Јанићијевић, Н., Богићевић Микић, Б., Алексић Мирић, А.: Организација предузећа, Универзитет у Београду, Економски факултет, 2016.
- Galbraith R., Jay, Designing Organizations: Strategy, Structure, and Process at the Business Unit and Enterprise Levels, Josey-Bass, 2014.
- Информациони системи
-
Статус предмета: Обавезни предмет
Наставник: Проф. др Љиљана Станојевић
Број ЕСПБ: 8
Циљ предмета: Упознати студенте са местом и улогом информационог система у пословном систему и управљању пословним системом. Овладати појмовним садржајима везаним за развој информационих система, системе за управљање базом података, поједине врсте менаџмент информационих система и продубити сазнања и вештине у коришћењу апликативног софтвера и интернет сервиса.
Исход предмета: Упознати студенте са местом и улогом информационог система у пословном систему и управљању пословним системом. Овладати појмовним садржајима везаним за развој информационих система, системе за управљање базом података, поједине врсте менаџмент информационих система и продубити сазнања и вештине у коришћењу апликативног софтвера и интернет сервиса.
Литература:
- R. Kelly Rainer Jr, Efraim Turban, Uvod u informacione sisteme, drugo izdanje, Data Status, 2009.
- Балабан Н., Ристић Ж., Ђурковић Ј., Трнинић Ј., Тумбас П.: Информационе технологије и информациони системи, Економски факултет Суботица, 2012.
- Станојевић, Љ., Пословне рачунарске апликације у пракси, Факултет за примењени менаџмент, економију и финансије, Београд, 2018.