КОЈЕ СУ ТО НОВЕ ГЕНЕРАЦИЈЕ?
Какве су заиста данашње млађе генерације?
Уместо да мислимо да су бахати, недоказани и лењи треба само боље да их упознамо.
Потребно је и да играмо према њиховим правилима јер они не попуштају пред компромисима.
Подсећања ради, овако изгледа бројчани пресек генерација:
Baby Boomer 1946-1964
Generation X 1964-1980
Generation Y / Millennials 1980-2000
Post Millennials/Gen Z 2000-2010
Данашњу омладину чине Миленијалци и Генерација Z. Поред те заједничке особине, још једна битна карактеристика је да је за њих врховна вредност СЛОБОДА. Вредни су, воле да раде, разрађују иновативне идеје и да добро зарађују. Уз то савладали су један битан сегмент: „Самопоштовање пре свега.“. То су прве генерације које су освестиле: „ако нису довољно добри себи неће то бити ни другоме. “
Обе генерације су услед технолошког напретка оријентисане на употребу интернета и друштвених мрежа. Омладина је подстакнута многобројним приликама за самопромоцију и поставља се питање да ли су постали ЈА, ЈА, ЈА Генерација, уместо досадашње МИ. Страсна расправа је актуелна: Да ли су млади данашњице „генерација ЈА“ или „генерација Ми“?
Потребни су им лидери који их подстичу у развоју, који их не омаловажавају, него који су им “lifecouch”. Обе генерације желе остварење и каријеру и успех али пре свега желе слободу. Не држи их место, желе динамику, свакодневну авантуру а на пословним позицијама се задржавају две до три године.
Миленијалаци себе виде као одрасле професионалце који напорно раде и који ће једног дана бити носиоци социјалних промена.
Пост Миленијалци такође себе виде као будеће самосталне и вредне који доприносе стварању иновација.
Немојте на њих гледати као на гомилу одраслих проблематичних младих особа. Такође немојте их сврставати у исту категорију са генерацијама пре њих. Ове генерације имају драстично другачији поглед на свет и циљеве.
Задатак родитеља је да пре свега упознају карактеристике нових генерација, да прилагођавају приступ и васпитање и да разумеју да иста правила не важе некад и сад. Млади могу и умеју много а родитељи морају да се прилагоде и да не буду презаштитнички настројени.
Културни трендови подстичу младе да себе виде као надарене и вредне дивљења. Док насупрот њима постоје и они који тај ниво самопоуздања нису постигли па су изузетно депресивни, несигурни, повучени. Обе крајности су проблем.
Шта карактерише Миленијалце?
- Подстичу и креирају иновативни приступи и идеје
- Решавају велике проблеме тактичном комуникацијом
- Примењују технологију и социјалне мреже у пословању
- Веома одлучно изјашњавају да желе посао који има смисла (75%) и који подстиче развој,
- Желе транспарентне односе са колегама и честе повратне информације. У супротном, брзо напуштају компаније.
- Не желе да буду вођени на ауторитаран начин.
- Преко 60% њих каже да више цене да раде за фирму која показује друштвену одговорност.
- Нису уопште лењи, већ воле флексибилно радно време и да сами организују обавезе.
- Сваки трећи планира да има сопствени бизнис, „када за то дође моменат“.
- 80% сматра да не треба да буду доступни за послодавца ван радног времена, петком поподне и викендом.
- Од партнера очекују: поузданост, оданост, духовитост, осећај за романтику - вредности које су одувек на цени.
- Обожавају путовања и истраживања нових локација и осећају да је цео свет њихов дом.
Шта карактерише Генерацију Z (Пост Миленијалце) / iGen, Зумери
- Зумери (аналогија са Бумери – Baby Boom генерација) су најмногољуднији чинећи 32% светске популације.
- Прва генерација која је „рођена дигитална“. Телефон им је „продужена“ рука.
- За Зумере главни извор информисања је Интернет. Убедљиво су најинтензивнији корисници друштвених мрежа.
- Зумери су етнички најразноврснија генерација (услед великог броја мултиетничких бракова).
- Друштвене мреже су у значајној мери обликовали њихова пријатељства и начин на који уче. Док су се родитељи сналазили они су научили сами да уче – некад и површно али су „пречице“ њихово средње име.
- Бирају друштвене мреже са ограниченим роком видљивости нпр. 24х (Instagram Story, Snapčat, TikTok)
- Немају потребу за меморисањем података и складиштењем информација јер им је све доступно „на клик“. Имају изузетно развијену знатижељу.
- Разговарају кроз скраћене текстуалне форме или слике, имају свој slang.
- У пословном окружењу пред њих се константно морају постављати нови изазови иначе губе интересовање и одлазе са посла са циљем да се даље развијају.
- Баланс приватног и пословног живота им је приоритет везан за посао.
- Битан им је и развој на радном месту, задовољство на послу, квалитетан допринос компанији и добра зарада су им основни принципи у пословном окружењу.
- Желе да константно убирају признања и оцене свог рада.
- Преферирају промо-видео садржај и куповину практичних производа али не подносе продају производа на интернету – нападни маркетинг.
Технологија је искреирала нову културу и донекле нарцизам, завист и такмичарски дух. Док су Миленијалци последња аналогна и прва дигитална генерација, Зумери су прва потпуно дигитална генерација. Нова ера диктира нови темпо - да се константно прижељкује још више, још даље и одмах. Такав модел може да подстакне и остваривање… али такође може да подстакне и стрес као и неморал ради остварења.
Уз већ поменут концепт слободе који омладина негује… тај терен је веома „клизав“. Танка је граница између слободе и анархије. Зато су данашње генерације пред највећим изазовом да помире свој напредни ментални склоп и уклопе га у систем који је дефинитивно промењен.
На пресеку стања:
Песимисти виде егоизам и саможивост младих генерација.
Оптимисти пак виде самосвест и самопоштовање ових новајлија.
Истина је негде између.
Сања Ђурђевић MA
social policy / business and human rights