Новости Студентски профил Moodle
МЕФ
04. Новембар 2020 / 11:15    8994 Views  

КОЈЕ СУ ТО НОВЕ ГЕНЕРАЦИЈЕ?

Какве су заиста данашње млађе генерације?

Уместо да мислимо да су бахати, недоказани и лењи треба само боље да их упознамо.

Потребно је и да играмо према њиховим правилима јер они не попуштају пред компромисима.

Подсећања ради, овако изгледа бројчани пресек генерација:

Baby Boomer 1946-1964

Generation X 1964-1980

Generation Y / Millennials 1980-2000

Post Millennials/Gen Z 2000-2010

Данашњу омладину чине Миленијалци и Генерација Z. Поред те заједничке особине, још једна битна карактеристика је да је за њих врховна вредност СЛОБОДА. Вредни су, воле да раде, разрађују иновативне идеје и да добро зарађују. Уз то савладали су један битан сегмент: „Самопоштовање пре свега.“. То су прве генерације које су освестиле: „ако нису довољно добри себи неће то бити ни другоме. “

Обе генерације су услед технолошког напретка оријентисане на употребу интернета и друштвених мрежа. Омладина је подстакнута многобројним приликама за самопромоцију и поставља се питање да ли су постали ЈА, ЈА, ЈА Генерација, уместо досадашње МИ. Страсна расправа је актуелна: Да ли су млади данашњице „генерација ЈА“ или „генерација Ми“?

Потребни су им лидери који их подстичу у развоју, који их не омаловажавају, него који су им “lifecouch. Обе генерације желе остварење и каријеру и успех али пре свега желе слободу. Не држи их место, желе динамику, свакодневну авантуру а на пословним позицијама се задржавају две до три године.

Миленијалаци себе виде као одрасле професионалце који напорно раде и који ће једног дана бити носиоци социјалних промена. 


Пост Миленијалци такође себе виде као будеће самосталне и вредне који доприносе стварању иновација.


Немојте на њих гледати као на гомилу одраслих проблематичних младих особа. Такође немојте их сврставати у исту категорију са генерацијама пре њих. Ове генерације имају драстично другачији поглед на свет и циљеве.


Задатак родитеља је да пре свега упознају карактеристике нових генерација, да прилагођавају приступ и васпитање и да разумеју да иста правила не важе некад и сад. Млади могу и умеју много а родитељи морају да се прилагоде и да не буду презаштитнички настројени.


Културни трендови подстичу младе да себе виде као надарене и вредне дивљења. Док насупрот њима постоје и они који тај ниво самопоуздања нису постигли па су изузетно депресивни, несигурни, повучени. Обе крајности су проблем.

МЕФ ФАКУЛТЕТ - УСИСИВАЧ ПЛАСТИКЕ - OCEAN CLEANUP - PORTADA

Шта карактерише Миленијалце?

  1. Подстичу и креирају иновативни приступи и идеје
  2. Решавају велике проблеме тактичном комуникацијом
  3. Примењују технологију и социјалне мреже у пословању
  4. Веома одлучно изјашњавају да желе посао који има смисла (75%) и који подстиче развој,
  5. Желе транспарентне односе са колегама и честе повратне информације. У супротном, брзо напуштају компаније.
  6. Не желе да буду вођени на ауторитаран начин.
  7. Преко 60% њих каже да више цене да раде за фирму која показује друштвену одговорност.
  8. Нису уопште лењи, већ воле флексибилно радно време и да сами организују обавезе.
  9. Сваки трећи планира да има сопствени бизнис, „када за то дође моменат“.
  10. 80% сматра да не треба да буду доступни за послодавца ван радног времена, петком поподне и викендом.
  11. Од партнера очекују: поузданост, оданост, духовитост, осећај за романтику - вредности које су одувек на цени.
  12. Обожавају путовања и истраживања нових локација и осећају да је цео свет њихов дом.

Шта карактерише Генерацију Z (Пост Миленијалце) / iGen, Зумери

  1. Зумери (аналогија са Бумери – Baby Boom генерација) су најмногољуднији чинећи 32% светске популације.
  2. Прва генерација која је „рођена дигитална“. Телефон им је „продужена“ рука.
  3. За Зумере главни извор информисања је Интернет. Убедљиво су најинтензивнији корисници друштвених мрежа.
  4. Зумери су етнички најразноврснија генерација (услед великог броја мултиетничких бракова).
  5. Друштвене мреже су у значајној мери обликовали њихова пријатељства и начин на који уче. Док су се родитељи сналазили они су научили сами да уче – некад и површно али су „пречице“ њихово средње име.
  6. Бирају друштвене мреже са ограниченим роком видљивости нпр. 24х (Instagram Story, Snapčat, TikTok)
  7. Немају потребу за меморисањем података и складиштењем информација јер им је све доступно „на клик“. Имају изузетно развијену знатижељу.
  8. Разговарају кроз скраћене текстуалне форме или слике, имају свој slang.
  9. У пословном окружењу пред њих се константно морају постављати нови изазови иначе губе интересовање и одлазе са посла са циљем да се даље развијају.
  10. Баланс приватног и пословног живота им је приоритет везан за посао.
  11. Битан им је и развој на радном месту, задовољство на послу, квалитетан допринос компанији и добра зарада су им основни принципи у пословном окружењу.
  12. Желе да константно убирају признања и оцене свог рада.
  13. Преферирају промо-видео садржај и куповину практичних производа али не подносе продају производа на интернету – нападни маркетинг.
МЕФ ФАКУЛТЕТ - УСИСИВАЧ ПЛАСТИКЕ - OCEAN CLEANUP - PORTADA

Технологија је искреирала нову културу и донекле нарцизам, завист и такмичарски дух. Док су Миленијалци последња аналогна и прва дигитална генерација, Зумери су прва потпуно дигитална генерација. Нова ера диктира нови темпо - да се константно прижељкује још више, још даље и одмах. Такав модел може да подстакне и остваривање… али такође може да подстакне и стрес као и неморал ради остварења.

Уз већ поменут концепт слободе који омладина негује… тај терен је веома „клизав“. Танка је граница између слободе и анархије. Зато су данашње генерације пред највећим изазовом да помире свој напредни ментални склоп и уклопе га у систем који је дефинитивно промењен.

На пресеку стања:

Песимисти виде егоизам и саможивост младих генерација.

Оптимисти пак виде самосвест и самопоштовање ових новајлија.

Истина је негде између.

Sanja Djurdjevic
Сања Ђурђевић MA
social policy / business and human rights

Повезане странице