За родитеље је битно да схвате да емоције не могу повредити дете али речи су те које повређују а оне могу да се бирају. Тактичност, одабране речи са јасним значењем су сигуран пут до доброг односа са дететом. Миран тон приликом објашњавања је драгоцен, док је непопустљивост вечни доказ ауторитета. Знајте и да ваше дете изузетно добро распознаје када сте према њима искрени а када глумите.
Некада комуникација изостане, па наступе проблеми… али и тада, разговор је једини сигуран пут до решења. Подједнако су битне и реченице које ви изговарате као и оне које треба да саслушате. Ваше морају бити недвосмислене и директне, али за оно што изговора ваше дете морате да умете да читате ”између редова”. Та вештина је кључна.
Имајте у виду да препричавање неких ситуација и на први поглед безазлена искреност може да се уреже у памћење детета… Дете често меморише фрагменте које му годе да би склопили своју слагалицу у моментима када им је то потребно (када разрешавају неки свој проблем, нелагодност, конфликт, дилему…).
Докле год траје формирање детета, будите опрезни у којој мери сте транспарентни са детаљима када је ваш живот, посао и односи са пријатељима у питању…
УПИС ЈЕ У ТОКУ / Сазнај све о процедури уписа и на време обезбеди своје место
ТИ СИ ДОБАР. ТВОЈЕ ПОНАШАЊЕ ЈЕ ЛОШЕ.
Самосвест је осећај личне вредности независтан од постигнућа. Док самопоуздање зависи од наших постигнућа. Дакле, самосвест је оно шта јесмо независно од онога шта чинимо. Дететова самосвест се не сме угушити. Самосвест се негује ако не критикујете особу, него поступак. Не етикетирајте дете говорећи му: „Ти си…“ или „Ти ниси…“. Обраћајте се детету тако да му објасните да је оно добро али да његово понашање/поступак није.
Конструктивна критика је усмерена на понашање а не на личност детета.
УПИС ЈЕ У ТОКУ / Сазнај све о процедури уписа и на време обезбеди своје место
ПОКАЗИВАЊЕ ЕМОЦИЈА
Од малена је битно објашњавати детету да се ставе у улогу друге особе и представљати му/јој како би се та осова осећала лепо, тужно… ако би се догодило „то и то“. Таквим поступцима буди се емпатија код детета и вежба се брига о другоме. Када дете буде у тинејџерском/адолесцентском узрасту корисно је коментарисати са дететом како се осећа неки лик у филму када се нешто догоди. Питајте их да ли су се тако осећали, шта мисле о том лику и емоцији коју је глумац одглумио. То је савршена хипотетичка ситуација у којој без оптерећења можете заједнички да се убаците у улогу и да развијате појмове. Такође, можете да видите како ваше дете размишља и да га исправите у ставовима ако сматрате да греши а све то на основу филмског лика. Када почну да разумеју различите емоције и окидаче за те емоције, подстакните их да та знања и користе.
Саосећање се гради размишљањем о емоцијама другога.
УПИС ЈЕ У ТОКУ / Сазнај све о процедури уписа и на време обезбеди своје место
Однос је жив организам. У васпитању је битно и знати и умети. Једно без другог не доноси резултате. Ваше дете се формира дуги низ година и сваке године са собом носе нове изазове…
БЕЗ УЦЕНЕ
Остати доследан, строг и озбиљан је пресудно да би вас дете доживљавало као ауторитет. Дете у којем год да је узрасту ће се трудити да помера и пробија границе ваше попустљивости. Ако условите дете, оно ће се осећати пораженим а ако пронађете конструктивно решење доживеће то као победу. Стога је веома битно који је то услов који ћете поставити као разрешење. Казне и награде су добар метод али са обе треба бити опрезан. Казном је битно подстаћи мисаони процес којем дете разуме шта је погрешно, шта не треба да понови и који је разлог казне. Награде и похвале су добар стимуланс и формирају личност детета али златно правило је да не треба ни са њима претеривати. Претеране похвале за уобичајене ствари могу да формирају егоцентричан карактер а и задовољавање ниским резултатима у будућности.
Доследност у васпитању, јасне границе и награда и казна су међу најбољим савезницима у васпитању.
Сања Ђурђевић MA
social policy / business and human rights