Новости Студентски профил Moodle
МЕФ
16. Март 2021 / 09:42    571 Views  

HYPERLOOP – ЖЕЛЕЗНИЦА БУДУЋНОСТИ

Превозно средство названо Hyperloop, је представљено као концепт за транспорт путника и робе кроз левитирајуће пнеуматске цеви уз деловање магнетног поља.

Ово возило би левитирало у тунелу изнад специјалних шина а низак ваздушни притисак и смањен отпор ваздуха би омогућили веома велике брзине уз мали утрошак енергије.

Процена је да би максимална брзина износила 1000km/h, што је драстично брже од путовања возовима велике брзине.

МЕФ ФАКУЛТЕТ - УСИСИВАЧ ПЛАСТИКЕ - OCEAN CLEANUP - PORTADA

Elon Musk  презентовао је  концепт возила 2012. године.

Oпет je нагласио да је принцип усаваршавања и дорађивања већ постојећих изума његова мисија, којом жели да допринесе напретку човечанства

Систем превоза пнеуматским цевима коришћен је у 19. веку за пренос пошиљки и писама. Уместо транспорта путем саобраћаја, телеграфи су се преносили тунелским цевима, умреженим испод већих светских градова.

Брзином од 30-45km/h ”продувавана” су писма и лаке пошиљке до важних институција. Али је последња етапа преноса поруке до коначног одредишта захтевала време.

Тај систем је био веома актуелан и врхунац је доживео када је 12 милиона пошиљки “летело” кроз мрежу цеви дугу 450km. Од 1945. до 1984. године је овај систем био у експанзији, а потом га је заменио телефакс и телекомуникациони уређаји.

Магнетна левитација је виђена код неких експерименталних железничких возила у Јапану, Немачкој, СССР-у. Маглев систем омогућава да воз лебди над магнетима постављеним у колосек и у воз – истополни магнет се одбија и на тај начин нема трења и постиже се висока енергетска ефикасност.
Прва Hyperloop тест вожња са путницима остварила је брзину од 170km/h. Специјална вагон-капсула, у којој се налази кабина за два путника, дужине од 500m налази се на полигону у пустињи Невада. Ово је надземни систем за тестирање чији је основни елемент пнеуматска цев са сниженим притиском и вагон-капсулом унутар те цеви.

Овако изгледа прототип будућег комерцијалног возила .

Капацитет капсуле ће бити између 25 и 30 путника. У будућности капсула ће да превози више десетина хиљада људи у једном сату.

Предвиђена максимална брзина коју треба да оствари Hyperloop је 960km/h. За потребе тестирања потребна је много већа дужина цеви.

Траса које буду чиниле мрежу могу бити изнад и испод земље. Тренутно је фокус на надздемној варијанти јер подземна варијанта захтева копање тунела што представља знатно скупљи и дуготрајнијиј процес. Предвиђања у компанији су да ће Hyperloop добити сертификат за путнички саобраћај до 2025/2026.године, тако да ће прва функционална траса бити пре 2030. године.

Sanja Djurdjevic
Сања Ђурђевић MA
social policy / business and human rights

Повезане странице